Wat is er gebeurd in 2018

Onderwijsprogramma’s in Burundi

Met veel trots informeren wij u over 5 projecten die we in de loop van 2018 hebben gerealiseerd.

Algemeen

Enkele schoolverlaters hebben we gesteund bij het vinden van werk door het bekostigen van de aanschaf van bromfietsen, te gebruiken als taxi-moto.

Blindeninstituten

Na het succes van de installatie van een brailleprinter in Gihanga in 2017 hebben we dit jaar opnieuw een brailleprinter met PC en software, geïnstalleerd in de scholengemeenschap Lycée de Notre Dame de la Sagesse in Gitega. Daarnaast hebben we bestaande apparatuur, zoals een thermo kopieerapparaat voor braille, en mechanische printers kunnen repareren.
Gezien de omvang van deze school c.q. het aantal studenten zal er ongetwijfeld meer materiaal nodig zijn. De leiding van de school en internaat en de leerkrachten zijn heel enthousiast en voortvarend aan de slag gegaan.

Bij het blindeninstituut Kanura, in Gihanga hebben we een waterreservoir van 5.000 ltr gebouwd met lokale krachten en middelen.
De hier aanwezige brailleprinter werd nagekeken voor onderhoud en een nieuwe versie van de braille software geïnstalleerd. Bij beide instituten verzorgen we het juiste papier voor braille.

Doveninstituut

Met energie opgewekt via zonnepanelen hebben we adequate verlichting kunnen aanbrengen in de ontspanningsruimte, de vijf slaapzalen en de buitenverlichting. De energie wordt opgeslagen in onderhoudsvrije accu’s die voldoende capaciteit hebben voor de gehele nacht.

Onderwijsproject Cankuzo-Busoro

Busoro ligt ver in het binnenland; in een afgelegen, ruraal gebied en heeft géén openbare elektriciteitsvoorziening; dat geldt dus ook de scholengemeenschap.
In samenwerking met onze partner ISAL Burundi hebben wij verlichting geïnstalleerd in ontspanningsruimtes, klaslokalen, enkele kantoren, de woningen van de verantwoordelijke priesters en het kerkgebouw. Ook hier wordt de energie opgewekt door fotovoltaïsche zonnepanelen en opgeslagen in accu’s.

Aansluitend hebben we 1 maand later ook de aanschaf van een geluidsinstallatie voor onze rekening genomen én met de Kerstviering een warme maaltijd verzorgd voor het weeshuis.

Veldbezoeken

Gebruik makend van de, door een bestuurslid voor eigen rekening geplande, reizen naar Burundi, kunnen wij ter plekke de huidige en nieuwe projecten evalueren en opvolgen.
De vertegenwoordiger van onze partner ISAL Burundi, David-Patrick Ruradedeye, is afgelopen zomer in Nederland op bezoek geweest voor kennismaking en overleg.

Voor nadere, gedetailleerde informatie, verwijzen we naar toelichting 2018 in de rubriek Jaarverslag en de rubriek Projecten

Nieuwsbrieven voorgaande jaren

Download hier de nieuwsbrief van 2017 (pdf)

Download hier de nieuwsbrief van 2016 (pdf)